Kulturalne drogowskazy NCK-u, czyli zarządzanie oparte o humanistyczne wartości jako optymalny model wspierający kulturę organizacyjną

maj 26, 2023 | Blog | 1 komentarz

Pomagaj innym, aby z każdym dniem stawali się lepsi

Uczyniłam mottem cytat z wystąpienia  Uli Buyuly, gdyż pięknie podsumowuje to, co Narodowe Centrum Kultury robi dla kadr zatrudnionych w kulturze.
– Czy pracownicy sektora kultury postrzegają  kulturę jako  czynnik wspierający jakość życia, dobrostan psychiczny i równowagę emocjonalną społeczności i jednostek?

– Jak instytucje kultury  mogą  dbać o dobrostan pracowników, aby wpływać na ich zaangażowanie?

– Dlaczego warto tworzyć scenariusze przyszłości?

– W jaki sposób profesjonalizować pracę w kulturze?

Na te i wiele innych pytań uzyskaliśmy odpowiedzi podczas IV Forum Pracuj w Kulturze. Wdrażanie rozwiązań HR do instytucji kultury, które w 2023 roku odbyło się w Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu.

NARODOWE CENTRUM KULTURY W CENTRUM HISTORII ZAJEZDNIA – DZIAŁANIE W PARTNERSTWIE

Ponad 170 uczestników wydarzenia z instytucji kultury i organizacji pozarządowych z całej Polski mogło  przyjrzeć się nowym trendom w zarządzaniu w trakcie prelekcji, warsztatów, rozmów stolikowych.

Wydarzenie oficjalnie rozpoczęli Michał Rydzewski, Zastępca Dyrektora NCK i Andrzej Jerie, p.o. Dyrektora Centrum Historii Zajezdnia. Tu warto wspomnieć, w jak wyjątkowym miejscu odbywało się IV Forum. To w Zajezdni rozpoczął się strajk solidarnościowy: „Tu zaczyna się Wrocław” – podkreślali otwierający wydarzenie.
Justyna Nowakowska z Działu Badań i Analiz NCK w wystąpieniu pt. „Trendy chodzą parami – świat lustrzany czy multipolaryzacja w sektorze kultury?” odwołała się do badań i mówiła o wyzwaniach wynikających z szybkiego rozwoju globalnych trendów, między innymi takich jak: technologizacja życia, osamotnienie, multipolaryzacja świata, walka o zasoby. Omówiła też wyniki badań na temat funkcjonowania domów kultury przed pandemią, w trakcie pandemii i po niej. Mogliśmy również zapoznać się z wynikami badania emocji pracowników.

BEZPIECZEŃSTWO, RÓWNOWAGA, POTRZEBY, RELACJE, SZACUNEK

Adam Przeździęk z FutureofX, człowiek który na co dzień doradza biznesowi i samorządom, rekomendował wspieranie poczucia bezpieczeństwa organizacji poprzez eksplorowanie przyszłości i tworzenie możliwych scenariuszy. Ponadto, podkreślał, że scenariusze przyszłości pomagają kształtować kierunki rozwoju instytucji i reagować z wyprzedzeniem. Dr Urszula Lewartowicz w wystąpieniu pt. „Stawianie granic w profesji bez granic – zakres obowiązków i odpowiedzialności pracownika” zostawiła nas z pytaniem „Czy pracę w kulturze można profesjonalizować?” Zwróciła uwagę na paradygmaty dotyczące tego, co robimy utrwalane poprzez konstrukcje językowe, których używamy. Rekomendowała dążenie do równowagi między obowiązkami, a przywilejami.
Ula Buyuly z Artist in Bloom „LeaderSHIFT, czyli o zarządzaniu opartym na rozumieniu potrzeb ludzi kultury” pokazała, dlaczego warto odkrywać, jaki jest interes pracownika i sprawdzać, co dla pracownika jest ważne. Przywołała relacje, ciekawość i szacunek jako jakości, które budują autorytet lidera i sprawiają, że inspiruje pracowników. Pytania, które warto sobie zadać, by zweryfikować liderską wiarygodność to: „Czy zależy Ci również na moich potrzebach?” „Czy mogę Ci zaufać?” „Czy możesz mi pomóc?”

Dawid Straszak w wystąpieniu pt. „Czy wszyscy młodzi ludzie odejdą z kultury do IT?” oprócz prezentacji badań, z których wynika że młodsze pokolenie wręcz żąda doceniania i feedbacku w pracy, podzielił się wskazówkami, jak zatrzymać  wartościowych pracowników w organizacji na dłużej, żeby nie odeszli do IT.

DOBRE PRAKTYKI i Q&A

Nie tylko wystąpienia prelegentów były pełne wiedzy i przykładów. Koordynatorzy rozmów stolikowych również przedstawili wiele dobrych praktyk. Roma Pomianowska z Wrocławskiego Instytutu Kultury przedstawiła efekty wprowadzenia w instytucji metodologii FRIS, która daje ogląd perspektyw poznawczych pracowników, dzięki czemu możemy komunikować się sprawniej i lepiej współpracować. Dodatkowo dobrymi praktykami podzielili się: dr hab. Wojciech Kucharski z Centrum Historii Zajezdnia (o współpracy z Uniwersytetem Wrocławskim w ramach Public History), Agnieszka Chmurzyńska i Joanna Majewska z NCK (tematy pracy zdalnej i rekrutacji pracowników), pracownicy Fundacji Kultury bez Barier (zatrudnianie osób ze szczególnymi potrzebami). Sesje stolikowe przebiegały w formacie Q&A. Uczestnicy mogli zadawać pytania, na które prelegenci udzielali odpowiedzi. Był to solidny zastrzyk informacji w obszarach tematycznych.

PRZYJAZNA KULTURA ORGANIZACYJNA JEST WAŻNA

W bloku warsztatowym forumowicze mieli ogromny wybór tematów: Ula Buyuly z Artist in Bloom wprowadziła grupę w tajniki zarządzania talentami w budowaniu zespołu. Uczestnicy warsztatu mogli przyjrzeć się procesowi budowania zespołu i przechodzenia przez kolejne etapy: formowania, burzenia, normowania i współpracy. Omówione zostały wybrane narzędzia lidera budujące zespół, a wśród nich między innymi: udzielanie informacji zwrotnej, rozwiązywanie konfliktów, stymulowanie uczenia się i motywowanie oraz zarządzanie strumieniem myśli poprzez zadawanie pytań. Kończyliśmy z radością, spokojem i nadzieją, że nawet jeśli jeszcze nie możemy wprowadzić zaawansowanych programów wspierania, to na pewno możemy wejść w rolę poszukiwaczy talentów, widzieć pracowników hojnie i traktować jako największy zasób instytucji; Krzysztof Górski z portalu pracuj.pl wspierał w tworzeniu ogłoszeń o pracę, które zainteresują kandydata ofertą; dr Agnieszka Wąsik z Be Online Academy szkoliła z wdrażania rozwiązań technologicznych (Sztuczna inteligencja- Al). Warsztat Anki Rudnickiej, twórczyni bloga Kultura na Czasie poświęcony był rozwijaniu kompetencji liderskich, które wspierają rozumienie pracowników. Dawid Straszak w temacie „Jak nie być matką zespołu?” zamknął treści wspierające komunikację w sytuacjach, w których pracownicy nie chcą się angażować i unikają odpowiedzialności. Warsztat Dawida Straszaka odbył się z dużym zaangażowaniem case studies, które wpłynęły od grupy, co pozwoliło przyjrzeć się różnym perspektywom. Edyta Sander (Head of Employer Branding Operations) z  grupy MBE poprowadziła warsztat pt. „Employer Value Proposition – co instytucja kultury może zaproponować pracownikowi?”

WYSTAWY, KONCERT, „OGÓRKIEM” PO WROCŁAWIU

Organizatorzy zadbali również o ofertę kulturalną. Nie zabrakło emocji podczas zwiedzania wystaw: „Golgota Wschodu” poświęconej historii Zesłańcow Sybiru, Rodzin Katyńskich i pozostałych ofiar sowieckiego reżimu i wystawy głównej „Wrocław 1945-2016”  połączonej ze zwiedzaniem Centrum Historii Zajezdnia. Liczna grupa skorzystała z recitalu fortepianowego Bartka Wąsika, który odbył się w Domu Edyty Stein. Dodatkową atrakcją były przejazdy zabytkowym autobusym „ogórkiem”, które dostarczyły niezapomnianych przeżyć.
Narodowe Centrum Kultury świętowało 10-lecie projektów Pracuj w Kulturze i 20- lecie Kadry Kultury. Był okolicznościowy tort i podziękowania.

INSPIRACJA

Podczas wydarzenia można było zakupić książkę pt. „Budowanie organizacji”, która jest pierwszym tego typu wydawnictwem Narodowego Centrum Kultury i ma wspierać dyrektorów i kierowników z sektora kultury we wdrażaniu nowych rozwiązań. Organizatorzy wyrazili obietnicę, że za rok spotkamy się na V Forum Pracuj w Kulturze. Do zobaczenia🙂

Tekst: Lidia Miłosz, Dyrektorka Iławskiego Centrum Kultury

Zdjęcia (1-7): Narodowe Centrum Kultury

Zdjęcia (8-19): Lidia Miłosz

 

 

 

1 komentarz

  1. J

    Piękny wpis. Można rzec: intensywnie i inspirująco…
    Brawo 😊

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *